You are here: Home » Informatief » Gezond eten » Boodschappen doen

Boodschappen doen

Boodschappenlijstjes. De een maakt er altijd een, de ander nooit. Boodschappenlijstjes zeggen veel over een persoon. Ben je iemand die alles tot in detail plant of zie je wel wat er komen gaat. Zelf ben ik een groot fan van boodschappenlijstjes. Elke keer als ik vertrek zonder lijstje vergeet ik een aantal dingen of koop ik dingen die ik niet nodig had en soms later weer weg moet gooien.

Of je nu een boodschappenlijstje maakt of niet, het belangrijkste is nog wel wat er op het lijstje komt te staan. Bijna alle voeding in boodschappenlijstde supermarkt is namelijk kunstmatig. Hoe weet je nu wat je wel of niet moet kopen. Niet iedereen heeft het geluk om een markt dichtbij te hebben en er ook nog eens tijd voor vinden. Mocht je dat geluk wel hebben net als ik, koop dan zoveel mogelijk van je boodschappen op de markt. Er staan vaak meerdere groenten en fruitboeren en om de beste te vinden moet je niet alleen kijken naar de prijs. Vaak is het gewoon uitproberen en kijken hoe de producten smaken en hoelang het goed blijft. In Den Bosch weet ik nu ondertussen welke kramen ik moet vermijden en welke kramen ik alles kan kopen wat ik wil. Let wel op, niet bij alle kramen kun je pinnen!

Naast mijn groenten en fruit koop ik vaak ook mijn kip, eieren en kaas op de markt. Zij hebben vaak veel keuze, zonder dat het veel meer kost. De meeste mensen roepen vaak dat de markt of de slager te duur is. Als de producten in seizoen zijn, zijn ze soms goedkoper dan in de supermarkt. De slager is vaak wel duurder, maar dat proef je ook weer terug in de producten. De prijs/kwaliteit is vaak stukken beter dan in de supermarkt.

Maar wat als je nu geen markt of slager in de buurt hebt, dan geef ik hieronder een aantal tips om toch zo gezond en clean mogelijk je boodschappen te doen bij de supermarkt.

ad.nl

bron: ad.nl

Boodschappenlijstje maken

  1. Plan je maaltijden voor de week en schrijf ze op. (binnenkort een blogbericht over meal plannen) Op deze manier weet je precies hoeveel je nodig hebt. Houdt rekening met simpele maaltijden en maaltijden die wat meer tijd kosten. Bedenk zelf je recepten of kies er een aantal uit een kookboek of internet. (binnenkort ook recepten op cup of green)
  2. Schrijf op een vel papier de aantallen die je nodig hebt voor alle maaltijden. Ik vind turven het makkelijkste werken als je werkt met aantallen en grammen/liters voor de rest.
  3. Als je altijd naar dezelfde supermarkt gaat, dan weet je vaak hoe de indeling is. Schrijf nu je boodschappen op in de volgorde van je supermarkt. Op deze manier vergeet je niets en kom je minder in de verleiding als je sommige paden voorbij loopt.
  4. Nu is het tijd om je honger te stillen. Iedereen weet dat je nooit met grote honger de supermarkt in moet gaan. Zelf vind ik een beetje trek prettig omdat als ik overvol zit, ik geen interesse meer heb ik alle producten. Vaak neem ik van te voren een kleine snack. Een stuk fruit of een nak’d bar is perfect. Daarnaast neem ik vaak een flesje water mee (of koop ik die in de supermarkt) omdat ik altijd enorme dorst krijg van boodschappen doen. Vraag me niet waarom want ik weet het antwoord ook niet!

Op deze manier je boodschappenlijstje maken kost wat meer tijd, maar zal je gedurende week en tijdens het boodschappen doen veel tijd schelen. Je hoeft immers niet meer elke dag bedenken, wat zal ik vandaag eens eten. Mocht je nu de ene dag geen zin in dat ene gerecht, wissel het dan gewoon om met een ander.

ohmyfoodness.nl

bron: ohmyfoodness.nl

In de supermarkt

  1. Controleer de ingrediënten op het etiket
    Lees alle kleine lettertjes op het etiket en probeer producten met zo min mogelijk ingrediënten te vinden. Mocht dat niet gaan, vermijd dan zoveel mogelijk de 10 ongezondste toevoegingen.
    De tien ongezondste toevoegingen zijn; nitriet, sulfiet (E105b, E150d, E221 t/m E228), monosodiumglutamaat (E621), aspartaam (E951), kleurstoffen (E124 en E133), fructose, butylhydroxyaniol (E320) en butylhydroxytolueen (E321), gehydrogeneerde oliën, benzoëzuur (E210), linolzuur.
  2. Verder is het verstandig om zo veel mogelijk suikers te vermijden die je bloedsuikerspiegel laten stijgen. (binnenkort een blogbericht over suikers) Dat betekent geen witte of bruine suiker, geen zoetjes en geen snoep of koekjes. Koop je deze producten wel, dan zul je ze ook opeten. Kies liever voor een ongepland moment voor je suikers of wanneer je bijvoorbeeld uiteten gaat.
  3. Laat je niet verleiden door de teksten op de producten
    De verpakkingen en namen zijn bedoeld om de verkoop te stimuleren en ons te misleiden. Trap dus niet in alle marketing en als er staat zonder toegevoegde suikers, betekend het enkel dat aan het eindproduct geen suiker is toegevoegd. Alle tussenstappen mag dit wel.
  4. Doe alle boodschappen voor een week in een keer. Ja het is even sjouwen, maar uiteindelijk wordt je minder verleidt in de supermarkt en scheelt het je tijd om van en naar de supermarkt te gaan.
Boodschappen doen 1

Een gedeelte van mijn boodschappen deze week.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jij van te voren een boodschappenlijstje of zie je wel waarmee je thuiskomt?

Liefs Nikki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *