You are here: Home » Informatief » Meal plannen #2

Meal plannen #2

Je meal plan overzicht heb je gemaakt, maar nu weet je alsnog niet wat je moet kopen. Mocht je nu geen idee hebben waar ik het over heb, lees dan eerst even meal plannen #1. Daarin vertel ik je alles over hoe ik mijn meal plan maak en geef ik tips hoe jij dat ook kunt doen. In dit artikel van meal plannen ga ik je weg wijzen in het omzetten van een meal plan naar een handig boodschappenlijstje. 

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar je overzicht. Zijn er ingrediënten die snel bederven zoals verse vis, rood vlees (zoals biefstuk of rosbief), rode vruchten en groenten zoals avocado’s. Probeer de dagen met ingrediënten die snel bederven naar voren te plaatsten in je meal plan periode. Is dit niet mogelijk vanwege tijden die je moet aanhouden, kies er dan voor om deze ingrediënten de dag ervoor te kopen.

meal-plan-voedselgroepen-boodschappenlijstje

Schrijf nu op een papiertje/computer alle groepen die te vinden zijn in de supermarkt en laat wat ruimte eronder vrij. Denk aan; groenten, fruit, zuivel & eiwitten, kruiden en specerijen, droge ingrediënten (zoals pasta en rijst), drinken, diepvries en overig (zoals schoonmaakmiddel).

Start bij de eerste dag van je periode, bij het ontbijt en bedenk wat je allemaal nodig hebt. Als je recepten gebruikt, is dit een stuk makkelijker natuurlijk. Zet de ingrediënten bij de groepen neer en zet de aantallen erbij. Dit geldt ook voor de liters en kilo’s. Ga op deze manier elke maaltijd van de periode af. Je zult regelmatig krabbelen en kliederen. Het hoeft niet mooi, we schrijven het later over met een reden.

Als je klaar bent met alle ingrediënten op te schrijven wordt het tijd om naar de keuken te lopen. Tenzij je net bent verhuisd en helemaal niets in huis hebt, dan kun je deze stap overslaan. Anders is het verstandig om het wel te doen om zeker te weten dat je geen dingen dubbel koopt. Ga nu alle ingrediënten af en streep aantallen, liters en kilo’s weg als je deze nog in huis hebt. Denk voornamelijk aan kruiden en specerijen, het is zonde om 3x hetzelfde kruid in huis te hebben omdat je twijfelde of je het nog had. Daarnaast is het een perfect moment om te controleren of je alle andere producten nog in huis hebt zoals schoonmaakmiddel, vuilniszakken en drinken. (drinken wordt namelijk niet opgenomen in je meal plan!)

meal-plan-boodschappenlijstje

Nu het boodschappenlijstje compleet is kun je het voor jezelf nog een keer netjes overschrijven. (zoals je ziet heb ik dat niet meer gedaan!) Als je het op de computer hebt gemaakt is dit natuurlijk niet nodig. De meeste van ons doet zijn boodschappen bij dezelfde supermarkt als altijd en kent daardor een route. Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken, kun je bij het overschrijven ook de groepen in de volgorde van de supermakrt schrijven. Op deze manier loop je minder op en neer en bespaar je tijd. Ken je de supermarkt niet uit je hoofd, een aantal winkels zoals de albert heijn hebben een app waarin je een looproute kunt berekenen. Dat is natuurlijk erg makkelijk, maar dit betekend wel dat je al je ingrediënten moet overtypen in deze app. Volgende keer in de supermarkt gewoon eens opletten welke gang na welke komt. Het zal je een hoop tijd besparen!

Het enige wat er nu nog belangrijk is, is een datum prikken om je boodschappen te doen. Zelf liep ik altijd naar mijn supermarkt en de markt. Dan kwam ik thuis met 3 mega tassen vol en soms liep ik twee keer. De perfecte work-out! Ik hoor regelmatig bezwaren van mensen die klagen over het feit dat hun koelkast dan compleet vol zit en ze niets meer kunnen zien. Mijn koelkast was ook een normaal formaat en bij mij paste het ook allemaal. Het is een kwestie van onthouden wat je hebt (waar een meal plan handig voor is) en zorgen dat je dingen stapelt. Sommige producten kun je niet opstapelen, maar moeten juist bovenop zoals zacht fruit. Daarnaast zijn er genoeg producten die veel mensen in de koelkast bewaren, die eigenlijk beter buiten de koelkast bewaard kunnen worden zoals tomaten en tropische vruchten. Dit is vele malen beter voor hun smaak en houdbaarheid. Er zal binnenkort een overzicht verschijnen op cup of green met de producten die in de koelkast en de producten buiten de koelkast bewaard moeten worden.

  • Identificeer alle bederfelijke ingrediënten en plaats ze naar voren in de periode of koop ze later.
  • Schrijf alle groepen van de supermarkt op en laat ruimte over.
  • Zet de ingrediënten van alle maaltijden bij de groepen neer en zet de aantallen erbij.
  • Controleer je keuken op ingrediënten die je al hebt en streep ze af. Vergeet niet de schoonmaakmiddelen en drinken te controleren!
  • Schrijf je boodschappenlijstje netjes over, als je wilt in de volgorde van je supermarkt voor extra tijdbesparing.
  • Kies een datum voor je boodschappen en probeer het georganiseerd in je koelkast/kast te bewaren.

Hopelijk kun je met deze tips een heel eind op weg met het maken van je eigen meal plannen. Vergeet niet dat ik binnenkort mijn eigen meal plans zal uploaden zodat jullie kunnen zien hoe ik het precies doe. Als er nog specifieke meal plans zijn die jullie graag willen zien, laat het maar weten via mijn social media kanalen of email!

Liefs,
Nikki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *