You are here: Home » Informatief » Gezond eten » Spirulina

Spirulina

Spiruwattes? Spi-ru-li-na. Spirulina platensis is een microscopisch kleine spiraalvormige, blauw-groene alg met een
waanzinnig voedingsprofiel dat al jaren wordt beschouwd als een superfood. De Azteken gebruikte het naar schatting al zo’n 5000 jaar gelden. Zij gebruikte het voor hun krijgers en lopers om hun kracht en uithoudingsvermogen te vergroten onder droge en hete weersomstandigheden. Niet alleen de Azteken kende al de kracht van spirulina, ook in Afrika kennen ze de alg al jaren. Niet alleen verre exotische landen gebruiken spirulina om op kracht te blijven. Ook de astronauten van NASA hebben spirulina aan boord tijdens een ruimtereis om hun voedingswaarden op peil te houden.

Sinds de jaren zestig is er uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de nutritionele voordelen van spirulina en inmiddels zijn er meer dan 100.000 studies en artikels gepubliceerd die de gezondheidsvoordelen die spirulina biedt vastleggen.

Bron: sensethique.nl

Bron: sensethique.nl

Spirulina bestaat voor 65 procent uit goed opneembare proteïnen, het is daarmee de rijkste eiwitbron ter wereld. Een volwaardige plantaardige eiwitbron en is daardoor uitermate geschikt voor vegetariërs. Verder bevat spirulina enzymen, zouten, vitamine A, B1, B2, B6, B12, E, K, verschillende mineralen, 18 aminozuren, 96 sporenelementen, vetzuren, chlorofyl, koolhydraten en flinke dosering antioxidanten. Een echte gezondheidsbom zoals je leest!

Spirulina helpt tegen bloedarmoede, houdt bloedvaten soepel en stevig en werkt ontstekingsremmend. Verder heeft het een positieve werking op het zenuwstelsel en het onderhoud van de hersenen. De grote hoeveelheid fosfor in spirulina draagt bij aan een versneld helingsproces, een gezonde huid, haar en het ondersteunt de werking van de nieren en lever bij het ontgiften van zware metalen.

 


In een rijtje onder elkaar:

  • Spirulina is rijk aan vitamine A, C, E, K en de B vitamines B1, B2 en B6.
  • Spirulina is rijk aan de mineralen; voornamelijk calcium, jodium, magnesium, fosfor en ijzer.
  • Spirulina is ook een hele goede bron van sporenelementen die we vaak te weinig binnen krijgen.
  • Het is rijk aan hoogwaardige en makkelijk opneembare en verteerbare eiwitten. De eiwitconcentratie is ca 70% en daarmee de hoogste van alle voedingsmiddelen. Hoger dan vlees of soja.
  • Het is een rijke bron van de essentiële vetzuren GLA, DHA en EPA; voeding voor je hersenen maar ook belangrijk om gewrichten soepel te houden.
  • Het is een rijke bron van anti oxidanten; deze helpen je bij het verwijderen van gifstoffen en vrije radicalen in je lichaam. Het chlorofyl in spirulina ontgift de lever.
  • Uniek aan spirulina is dat het fycocyanine bevat, de stof die dit algje haar blauwe kleur geeft. Fycocyanine is een hele krachtige anti-oxidant dat het immuunsysteem stimuleert.
  • Spirulina is effectief bij het ontgiften van zware metalen uit het lichaam.
  • Spirulina bevat zeer hoge ontstekingsremmende eigenschappen. Dit betekent dat spirulina ingezet kan worden bij o.a. PMS klachten, artritis en allergieën.
  • Spirulina helpt om de darmflora weer in balans te brengen.
  • Spirulina is bekend om zijn eigenschap de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Dit betekent dat eetbuien beter onder controle kunnen worden gehouden.
  • Het zorgt voor meer energie bij vermoeidheid.
  • Spirulina ondersteunt de schildklier omdat het jodium bevat.

spirulina 3

In het kort is spirulina de beste bron van (plantaardige) eiwitten, goed voor het ontgiften van het lichaam en voedt het lichaam met verschillende belangrijke stoffen. Je kunt het kopen in de vorm van poeder en tabletten. De tabletten neem je een aantal per dag met een aantal glazen water. Spirulina wordt beter opgenomen dan de meeste synthetische vitamines en is daarom de beste keus als vervanging van een multivitaminen-supplement. De poedervorm kun je toevoegen van allerlei recepten, let hierbij wel op want de smaak is niet erg prettig. Een kleine hoeveelheid (2 eetlepels) dagelijks in een smoothie of een handjevol tabletten vergelijkbaar is met twee goede porties groente. Natuurlijk is het geen vervanging voor groenten, maar helpt wel om dat extra beetje binnen te krijgen.

spirulina 2Als je voedingspatroon gezond(er) is, raad ik zeker aan om spirulina erbij te nemen om ervoor te zorgen dat je het maximale haalt uit je lichaam. Zeker als je last hebt van een van de bovenstaande kwaaltjes zoals eetbuien of allergieën. Bij wat ernstigere dingen zoals de schildklier is het verstandig om het even te overleggen met de huisarts. Daarnaast hebben vooral sporters en vegetariërs baat bij het innemen van spirulina door de grote (plantaardige) eiwit-bron! Een echt wondermiddel als je het aan mij vraagt.

 

Gebruik jij al spirulina of een andere superfood? Laat een berichtje achter bij de reacties!

Liefs,
Nikki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *