You are here: Home » Informatief » Vitamine A en Bèta-caroteen

Vitamine A en Bèta-caroteen

Vitaminen zijn stoffen die het lichaam nodig heeft. De meeste vitamine krijgt het lichaam binnen door voeding, met name groente en fruit. Een uitzondering op deze regel is vitamine D, deze vitamine wordt aangemaakt door de huid met behulp van zonlicht. Vitaminen zijn te verdelen in twee soorten;

  • De water oplosbare vitaminen, zoals vitamine B en C. Een teveel hiervan wordt over het algemeen door de nieren weer uitgescheiden.
  • De vet oplosbare vitaminen. Een teveel hiervan wordt opgeslagen in het vetweefsel waardoor er een overschot kan ontstaan.

Vitamine A

HuidinstituutReuversLandgraaf

bron: Huidinstituut Reuvers Landgraaf

Vitamine A, wordt ook wel retinol genoemd.

Er zijn een aantal effecten wetenschappelijk bewezen door meerdere kwaliteitsonderzoeken;

  • Vitamine A is voor je ogen, je ogen kunnen zich beter aanpassen bij schemer.
  • Vitamine A is goed voor je weerstand.
  • Vitamine A is goed voor de functie van je slijmvliezen in je longweefsels en maag-darmkanaal.
  • Vitamine A helpt bij de vorming van cellen in de huid/haar/tandvlees en is daarom belangrijk voor de gezondheid van deze onderdelen van je lichaam.

Waar zit het in?

Belangrijke bronnen voor vitamine A zijn lever, vis en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A. Daarnaast wordt er in Nederland vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

dailyhealthcrush.nl

bron: dailyhealthcrush.nl

Hoeveel heb ik nodig?

Volwassen mannen hebben per dag 900 microgram vitamine A nodig. Dit komt ongeveer overeen met drie sneetjes brood met leverpastei. Vrouwen in deze leeftijdscategorie hebben 700 microgram per dag nodig. De aanbeveling voor vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd van 700 naar 800 microgram per dag. Jongvolwassenen en ouderen krijgen vaak minder vitamine A binnen dan nodig is. De dosering die over het algemeen niet mag worden overschreden is 3.000 microgram, deze grens is vastgesteld door de Gezondheidsraad.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine A?

Teveel vitamine A kan leiden tot ‘hypervitaminose A’ (van het Griekse ‘hyper’ = teveel). Symptomen zijn onder meer gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine A?

Vitamine A zorgt voor een goede weerstand en bij een te lage inname hiervan zal de weerstand dan ook verminderen. Daarnaast kan een tekort een droge en schilferige huid en dof haar veroorzaken. Bij een chronisch vitamine A-tekort ontstaat er een storing in het gezichtsvermogen. Nachtblindheid is hiervan het eerste symptoom.

kiesvoorietsextra.nl

bron: kiesvoorietsextra.nl

Bèta-caroteen

Bèta-caroteen wordt ook wel provitamine A genoemd.

Er zijn een aantal effecten wetenschappelijk bewezen door meerdere kwaliteitsonderzoeken;

  • Bèta-caroteen heeft een anti-oxidatieve werking waardoor het bescherming kan bieden aan de huid en ogen. Een anti-oxidatieve werking beschermt de lichaamscellen namelijk tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.
  • Bèta-caroteen kan door het lichaam worden omgezet in Vitamine A, maar alleen als het lichaam Vitamine A nodig heeft. Om die reden heeft Bèta-caroteen dezelfde werking op het lichaam als Vitamine A.

Waar zit het in?

Bèta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente, zoals spinazie, en in koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bèta-caroteen, net als mango’s en mandarijnen. Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit.

Hoeveel heb ik nodig?zkk_green-leafy-vegetables

Voor bèta-caroteen bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). In het lichaam wordt het omgezet in vitamine A. Het lichaam zet niet meer bèta-caroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. De inname van bèta-caroteen leidt daarom niet tot een te hoog vitamine A-niveau en kan dus worden beschouwd als een veilige vorm van vitamine A. Bèta-caroteen heeft daarnaast wel een eigen bovengrens. Op basis van advies van de EFSA (Eurepean Food Safety Authority) adviseert het Vitamine Informatie Bureau om niet meer dan 15 mg bèta-caroteen per dag via supplementen te gebruiken.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan bèta-caroteen?

Bij een hoge dosering van bèta-caroteen kan er een verkleuring van de huid optreden, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze invloed op de gezondheid heeft. Rokers moeten oppassen met het gebruik van extra supplementen bèta-caroteen. Als zij hoge doseringen bèta-caroteensupplementen gebruiken, hebben ze, volgens de The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, mogelijk een grotere kans op het krijgen van longkanker.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan bèta-caroteen?

Bèta-caroteen zelf heeft geen ADH en daarmee dus ook geen ondergrens. Een lagere inname van bèta-caroteen zorgt wel voor een verminderde aanmaak van vitamine A.

In het kort;

Vitamine A is dus erg belangrijk voor de ogen, weerstand, slijmvliezen en vorming van cellen. Mensen met slecht zicht, een lage weerstand, last van de slijmvliezen (zoals hooikoorts of verkouden) en huidveroudering hebben baat bij voldoende vitamine A. Ben je bang dat je te weinig producten eet en drinkt met vitamine A en bèta-caroteen, dan kun je een voedingssupplement nemen. Neem zoveel vitamine A en bèta-caroteen in als je wilt, zolang je maar geen tekort of overschot veroorzaakt!

Liefs Nikki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *